5.3.2011

Lentomatkailun matkatavarasäädöksistä

Eilinen sähköposti ompelutarvikepakkauksen kuljettamisesta loi minulle aasinsilan seuraavaan aiheeseen; nimittäin mitä saa kuljettaa lennolla ja missä.

Lentomatkustamisen yleistyttyä on myös sen turvallisuuteen panostettu enemmän. Asian kiristymiseen on vaikuttanut myös lentoturvallisuutta uhkaava väkivalta. Vuoden 2001 syyskuun 1. päivänä Yhdysvalloissa koettujen terrori-iskujen sekä muutamien viime vuosien yritysten jälkeen lentoliikenteen turvatoimia on kiristetty rajusti. Se mikä joskus oli sallittua ei välttämättä ole sitä nykyään. Kaikki lentokoneeseen lastattava tarkastetaan tätä nykyä hyvin tarkasti. Vääränlainen tarvike matkatavaroissa aikaansaa helpoimmillaan jonkun minuutin viivästyksen ja tarvikkeen menetyksen, mutta pahimmillaan voi johtaa lennolta poistamiseen tai jopa vieläkin dramaattisempiin toimenpiteisiin. Leikinlaskua turvallisuusasioissa ei myöskään katsota hyvällä. Harkitsematon lause saattaa merkitä lausujalle aikamoisia kustannuksia.

Omakohtaisesti olen vain kerran joutunut kokemaan kun hallussani olleet pienet taitettavat sakset on lähetetty tuhottavaksi turvatarkastuspisteestä. Se tapahtui Yhdysvalloissa Atlantan lentokentällä matkalla kohti Eurooppaa vain muutaman vuoden noiden alussa mainitsimieni terrori-iskujen jälkeen. Menomatkalla olin pakannut sakset ruumaan menevään matkalaukkuun, mutta tuolloin ne olivat jääneet käsimatkatavaraan. Helsinki-Vantaalla olen eräällä matkalla joutunut näyttämään tarkastajille Skype-käyttöön tarkoitetun mikrofonin, koska sen rakenteissa oli jotain terävää. Sain kuitenkin pitää mikrofonin. Isäni joutui kerran luovuttamaan pois silmälasien ruuvien kiristämiseen tarkoittamansa pienen ruuvimeisselin. Muita tapahtumia ei minulle tai läheisilleni ole tapahtunut.

Tässä olisi ihan turha lähteä luettelemaan eri tarvikkeita ja kuinka niitä saa kuljettaa lennolla. Tyydyn toteamaan vain, että moni tavara jää kokonaan lentokoneesta pois, toisia saa kuljettaa vain ruumassa, jotakin vain taskussa (ei edes käsimatkatavaroissa). Selvitä hyvissä ajoin joko lentoyhtiön kautta tai suoraan viranomaisilta, mikäli olet ottamassa matkaan tarvikkeen, jota ei löydy jäljempänä olevilta nettisivuilta/dokumenteista. Pitää muistaa että eri mailla on erilaisia käytäntöjä.

Pääosassa EU:n sisällä tapahtuvista reittilennoista yhden matkalaukun paino voi olla maksimissaan 32kg, mutta 23kg:n jälkeen menee ylipainomaksua. Poikkeuksena on Ryanair, joka soveltaa maksua ruumaan menevistäkin matkalaukuista eikä vain ylipainosta. Heillä on 15kg tai 20kg:n maksuluokat. Lomalennoilla painoraja on yleisesti 20kg. Lisäksi lentoyhtiöillä on erilaisia rajoja matkatavaran koon suhteen koskien sekä käsimatkatavaraa että ruumaan sijoitettavaa ns. kirjattua matkatavaraa (checked package). Niitäkin olisi turhaa kerätä tähän omaksi taulukokseen, joten tässä joitakin linkkejä eri yhtiöiden matkatavaratietosivuille:

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti