15.3.2011

Matkasuunnitteluni kulmakiviä

Vaikka käsitteillä improvisointi ja extempore onkin vankka merkitys elämässäni, niin en silti tunne olevani ajopuu, joka elää ainostaan ja vain yrittäen selvitä eteen tulevista haasteista ilman suunnitelmia tapahtumasta toiseen ajautuen. Matkailu on kolahtanut sen verran kovaa, että mielelläni suunnittelen tulevia matkoja, joidenkin jäädessä kenties vain päiväunien tasolle, toisten toteutuessa. Etelä-Afrikan matkastani on kohta viisi vuotta, mutta sen suunnittelu ylsi kyllä kohdallani jonkinmoiseen ennätykseen, sillä imin tietoa kuin kuiva sieni sadepisaroita.

Tiedonhankinta perustui muutamaan perusasiaan, nimittäin matkailumessuihin, tuttavilta haalittuihin esitteisiin ja karttoihin sekä Internetin monipuoliseen tarjontaan, josta melko pian suodattui pois pelkät mainos- ja hupisivut. Vein suunnittelua eteenpäin pitämällä kirjaa mielenkiintoisista kohteista, harrastusmahdollisuuksista (vaikka matkakaverini ei ollutkaan yhtä innostunut kaikista löytämistäni extreme-voittoisista ideoista) ja monesta muusta asiasta. Tarkoitus oli saada matkan perusasiat kuntoon hyvissä ajoin, jotta aikaa jäisi puhtaaseen ideointiin aiitä mitä tehdä paikan päällä. Näin ollen matkareitin valinta, majoitusmuoto ja -paikka sekä auton vuokraus hoidettiin alta pois melko aikaisessa vaiheessa.

Tarkoitukseni ei ole kertoa tässä matkan kokemuksia uusiksi. Halukkaat voivat lukea niistä oikean reunan linkin kautta. Lentomatkoista jäi päälimmäiseksi mieleen kaksi asiaa: vaihtoaikaa on hyvä olla tarpeeksi sekä saapuminen illalla perille on monin verroin parempi kuin saapua aamulla koneessa huonosti nukutun yön jälkeen. Etelä-Afrikka on samalla aikavyöhykkeellä, joten aikaerorasitusta (jet lag) matka ei aikaansaanut mutta pitkillä itä-länsi -suuntaisilla matkoilla se tulee kuitenkin ottaa huomioon suunnitelmia tehtäessä, sillä sitä voi lievittää aloittamalla hyvissä ajoin aikaeroon sopeuttamisen. Säätilasta saa hyviä tietoja helposti Internetin kautta samoin kuin tietoja matkavaluutan hankkimisesta kun matkustaa eroalueen ulkopuolelle. Kohteen turvallisuudesta saa kuvan ulkoasiainministeriön matkustustiedotteista.

Jokaisella maalla lienee omia erikoisuuksia, joista on hyvä olla tietoinen. Esimerkiksi Etelä-Afrikassa ei voi maksaa polttoaineostoksia luottokortilla vaan ainostaan käteisellä. Näistä asioista saa tietoa muun muassa matkatoimistoista, mutta taitava netin käyttäjä löytää ne myös Internetistä. Tosin jos ei tiedä mitä etsiä, niin on tutkittava paljon eri sivustoja, jotta nuo poikkeavat tilanteet löytyvät.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti