Kotimaanmatkailussa ovat voimassa samat lainalaisuudet kuin missä tahansa muualla maailmassa. Harvemmin liikennöidyillä reiteillä matkustuksen hinta on korkeampaa kuin reiteillä missä liikennöitsijä tietää lähes poikkeuksetta saavansa riittävästi natkustajia ja siten voi tarjota halvempia hintoja.
Henkilöauto on varteenotettava liikkumismuoto kunhan vain kustannukset saadaan pysymään alhaisina täyttämällä auto ja jakamalla kustannukset. Kohteet, joissa ei ole lainkaan julkista liikennettä on saavutettavissa henkilöautolla tai taksilla.
Siirtymiseen pidempiä matkoja on sitten tarjolla useita vaihtoehtoja kilpailemaan henkilöautoilun kanssa. Lentoliikenne on kilpailukykyinen pitkillä matkoilla etenkin halpalentoyhtiöiden hinnoilla. Junia säännöllisesti käyttävänä olen ilahtunut VR:n asiakkuusohjelmasta Veturi. Sen jäsenenä saa hankittua junalippuja halvemmalla kun on valmis matkustamaan vähemmän suosittuina aikoina. Linja-autoliikennettä tuli muutama vuosi sitten sekoittamaan Onnibus-niminen liikennöitsijä tarjoten uskomattoman halpoja matkoja. Tuo kannattaa pitää mielessä kun suunnittelee pidempää yhtäjaksoista matkaa.
Laivaliikenne on nykyään keskittynyt pääosin Suomen ja naapurimaiden väliseen liikenteeseen Ahvenanmaan matkoja lukuunottamatta. Saaristossa se on kuitenkin lähes ainoa tapa siirtyä saarelta toiselle, joten maantielauttojen olemassaolo kannattaa pitää mielessä jos matka suuntautuu siihen suuntaan.
Internet on avannut mahdollisuuden sekä hyvään tiedonhankintaan ja aikataulujen tutkimiseen kuin myös monissa tapauksissa lippujen hankintaan ennakkoon. Lisäksi erikoistarjouksista saa nopeimmin tiedon juuri liitymällä asiakasohjelmaan ja tilaamalla tiedotteet tarjouksista sähköpostiin.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti